Universum

Universum

poniedziałek, 16 listopada 2015



Matematyka….zawsze mnie fascynowała….trochę czytam w temacie…. szczerze podziwiam tych wszystkich topowych naukowców, swobodnie poruszających się wśród takich egzotycznych, ale jednocześnie pięknych i działających na wyobraźnię określeń jak:…dywergencja, rotacja, wariacja, jakobian, lagranżjan, laplasjan…czy symbol nabla….i wiele innych. 
 Ja akurat mam to szczęście, że trochę matematyki „liznąłem” i nie jest to dla mnie całkowita chińszczyzna….chociaż z perspektywy czasu stwierdzam, że mogłem się bardziej przyłożyc gdy akurat te sprawy były omawiane na studiach. Pamiętam, na obozie wojskowym, pewnie po trzecim roku, jeden wykładowca , chyba niezbyt lubiany, skarżył się na jakieś dolegliwości i studenci poradzili mu, ze najlepszym lekiem będzie laplasjan….biedak, podobno szukał tego laplasjanu po aptekach…J…
Niesamowita jest skutecznośc matematyki w opisywaniu zjawisk fizycznych otaczającego nas świata…Gdy Einstein szukał aparatu matematycznego do opisu ogólnej teorii względności…okazało się, że aparat ten już istnieje i kilkadziesiąt lat wstecz wymyślił go słynny matematyk Riemann…odkryta przez Galois w XIX wieku teoria grup jest teraz bardzo użyteczna w nowoczesnej fizyce kwantowej ! Galois bezsensownie zginął w wieku 21 lat w pojedynku…co za strata..!...różne, moim zdaniem, ciekawe rzeczy z matematyki, będę zamieszczał tu

trochę mnie wkurza też, jak niektóre znane osoby chwalą się publicznie swoją matematyczną ignorancją…to ci dopiero bufonada..!



a teraz posłuchajmy melodii z Bonda…


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz